Mitt bästa klassrum – Avsnitt 1: Kognitiv tillgänglighet

I första avsnittet tar vi en titt på klassrummet som inte alls fungerar. Särskolans elever sitter i ett rum som är varmt, plottrigt och lyhört. Hur påverkar det inlärningen och vad är kognitiv tillgänglighet?

Vad är mitt bästa klassrum?
Ett varmt, lyhört och rörigt klassrum är inte receptet för bra inlärning. Tvärtom. Men så var det för eleverna på grundsärskolan i Svalöv, så vi byggde om klassrummet åt dem! I sju avsnitt får ni följa vår resa och träffa experterna som gjort det möjligt. Hur gör vi klassrummet kognitivt tillgängligt och skapar en inlärningsmiljö på elevernas villkor? Vi fokuserar på olika teman så som planlösning, ljus, ljud, färg och möbler.
Dela väldigt gärna avsnittet eller tagga någon inom skolan så vi kan sprida denna kunskapen till så många som möjligt!